Det slår meg hvor ofte jeg ser fancy reklame uten forankring, mål og mening. Det virker som om noen har våknet opp etter nedturen og tenkt at reklame må være løsningen. I hui og hast produseres flotte tegninger og kule idéer uten tanke på visjonen firmaet engang ble tuftet på. Den har sikkert forsvunnet i hverdagens mas og blitt erstattet med kjappe ad-hoc løsninger, for å holde det hele gående – litt til.
Alt for mange firma går etter litt tid over på autopilot med lite nytenking til følge. De bygger sin kultur, viser vekst noen år og slapper av. Underveis skjer det langsomme endringer, kostnadsbildet øker og plutselig kan en enkelt hendelse røske opp og få eierne til å bråvåkne. En nøkkelansatt som slutter, kunder som forsvinner, ny teknologi truer og konkurrenter blir brysomme. For de fleste er dette en naturlig del av hverdagen, men du skal være våken og godt skodd for å takle disse brå skiftene.
Det verste som kan skje er at eier/ledelse mister målet av syne og motivasjonen til å drive på forsvinner. Jeg har gjentatte ganger observert hvor kort tid det tar før «smitten» brer seg i organisasjonen og ut i markedet. Når dette skjer havner bedriften i en ond sirkel som kan være ekstremt vanskelig og kostbar å komme ut av.
Hvorfor er det da noen bedrifter som bare får det til – år etter år – og hvordan kan du redusere risikoen og øke motivasjonen, uten å brenne alle pengene på kortsiktige reklamestunt?
Det finnes ikke enkle svar, men det er påfallende at kundene i Autograf er opptatt av hvor de står og kontinuerlig fokuserer på strategiske veivalg for å komme dit de ønsker å være.
Autograf er en strategisk sparringspartner som går sammen med bedriften og definerer visjon, mission og verdier. Vi utvikler strategier og virkemidler som utnytter bedriftens egen dynamikk til å skape en verdifull merkevare med mål om å eie sitt segment.
Ja – vi gjør også mye grafisk design, skriver tekst, utvikler navn og produserer websider. Men det første vi spør om er; – hvor ønsker du å være om 1, 3 og 10 år.
Er du nysgjerrig på Autograf, skal du ringe Haakon Ørland på 932 11 822, eller send en mail til orland@autograf.no. Det er stor sannsynlighet for at det kan bli verdifullt.
Husk: Den som står i begivenhetens sentrum, ser ikke hva som skjer.
P.s. Om du liker bildet, kan du ta turen innom og se allslags rare stilleben på vårt kontor.