Det startet med en samtale rundt temaet syltestrikk. Altså den rødoransje gummistrikken som jeg knabbet for å lage sprettert når mor høstet ripsbuskene og Norgesglassene sto på høykant til tørk. Syltestrikken var pakningen som holdt Norgesglasset tett, produsert av lokale Stavanger Gummi industri som nå tidsmessig er omdøpt til «RubberStyle» for å møte verden med sine avanserte gummiløsninger.
Jeg hadde altså kjøpt en pakke med gummi… eh… syltestrikk. På pakken står de magiske ordene «Original». Det var altså original syltestrikk som hadde funnet veien hjem denne dagen og samtalen utviklet seg til hvordan en uoriginal syltestrikk ser ut. Er den blå? Eller mer elastisk fordi jeg husker at syltestrikk egentlig fungerte dårlig som sprettert, spesielt de som var gamle og tørre.
Spørsmålene ble mange og svarene få, men alle syntes at ordet «original» har en magisk klang over seg. Det må være mange uoriginale i reklamebransjen som elsker dette magiske O-ordet. Det virker jo og brukes det ikke, må frykten være stor for å bli den uoriginale som egentlig blir den originale som skiller seg ut ved å la være å bruke det. Kom det opp av sofaen nå, kikk inn i kjøkkenskapet ditt og tell hvor mange produkter rundt deg du kan finne med det magisk originale ordet; «Original».
Min eldste, og originale sønn, har begynt å samle bilder av emballasje med ordet «original». Han har etterhvert tusenvis av «originaler» i sin enestående samling. Rekorden er 36 poser «original chips» – funnet i en enkelt butikk – riktignok i Amerika. Man kan jo lure på hvem som egentlig er den originale og hva det betyr å være original.
Et raskt søk forteller at original er «den første eller tidligste versjonen av noe». Det kan også være noe som er unikt som et kunstverk men overhodet ikke en kopi. Så hvilken av de 36 chipsene er egentlig den originale og hvorfor bruker alle det samme ordet når det har gått inflasjon i originaliteten? Er de alle egentlig originale kopier?
Jeg har ikke svaret men trenger du å skille deg ut av mengden med en virkelig original original idé skal du ringe meg hos Autograf på 932 11 822. Sannsynligvis det smarteste du kan gjøre hvis du er i beit for ein forrektige idé.
Autograf – forrektige idéer.