Velg en side

Hvorfor ringte ikke NSB til meg, var min første tanke. Jeg liker navnevalget, men er himmelfallen og forundret over beslutningen som ligger bak å bytte ut et av de mest kjente merkenavn Norge har – NSB.

Når Telenor og sånn bytter logo og profil tenker jeg alltid at de har fått ny markedssjef som skal sette sitt personlige preg, men bytte navn på NSB? Er det 1. april idag? Med litt godvilje kan jeg under tvil forstå Statoils navnebytte, men også dem burde ringt meg først.

Tenk på alt det de kaster på sjøen med å bytte ut et navn som har brent seg inn i hjernebarken til alle levende norske mennesker. Historien om hvordan et lutfattig land tok seg råd til å bygge jernbane for å knytte landet er ensbetydende med NSB. Likeså er historiene om forsinkelser, signalfeil og utslitt materiell en del av merkevaren NSB – og jeg elsker den på tross av problemene. Noe vil bli overført til det nye navnet, men uten historie har du heller ingenting «å gå på» når nye feil og mangler dukker opp. Jeg lurer på hvem det er som sitter i NSB styret og har bestemt at dette er greit..? Hvor er visjonene – eller VY – som navnet indikerer? Hva er strategien bak og hvem kan få Solvik-Olsen hjem og tilbake i ministerstolen.

Du trenger ikke bytte navn for å skifte farge på tog og uniformer. Tenk på hva NSB kunne fått til med en hårete visjon som inkluderte å engasjere norske designere til å sette form og farge på noe så rotekte og norsk som NSB. Istedenfor får vi nå et dårlig kamuflert statsjernbaneselskap som skal konkurrere med utlendinger på drift av togstrekninger.

Jeg måtte bare lufte ut litt. Hvorfor ringte de ikke meg som lever av å lage firmanavn, visjoner og strategier. Min anbefaling hadde vært; Behold navnet, men få dere en ny visjon. Det nytter ikke bare å bytte til et navn som betyr «visjon». Jeg sitter bare igjen med en tanke – WHY – NSB?

Kjenner du behov for et slagkraftig navn, slogan eller visjon til bedriften din, så tar du kontakt med meg på orland@autograf.no. Jeg har mange supre norske navn på lager..